RADOMSKA SZKOŁA WYŻSZA
Strona powstała dzięki współfinansowaniu ze środków europejskiego funduszu społecznego w ramach programu operacyjnego wiedza edukacja rozwój 2014-2020

absolwent II stopień

SYLWETKA ABSOLWENTA

Studia II stopnia kierunek PIELĘGNIARSTWO

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

 

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

  1. regulacje prawne w zakresie wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;

  2. założenia kształcenia na studiach przygotowującego do wykonywania zawodu pielęgniarki i kształcenia podyplomowego pielęgniarek;

  3. kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;

  4. problematykę zarządzania zespołami pielęgniarskimi i organizacji opieki zdrowotnej;

  5. uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych i zarządzanie jakością;

  6. uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;

  7. zadania pielęgniarki w opiece koordynowanej w podstawowej opiece zdrowotnej;

  8. zasady orzekania o czasowej niezdolności do pracy i wystawiania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy;

  9. standardy realizacji świadczeń w ramach zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej oraz świadczeń pielęgniarskich udzielanych samodzielnie;

  10. mechanizmy działania produktów leczniczych oraz zasady ich ordynowania;

  11. wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;

  12. zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w chorobach przewlekłych w ramach zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej;

  13. zasady specjalistycznego leczenia ran przewlekłych, w tym odleżyn i owrzodzeń nowotworowych oraz pielęgnacji przetok;

  14. metody i zasady terapii bólu ostrego i przewlekłego;

  15. metody i zasady edukacji zdrowotnej osób z chorobami przewlekłymi;

  16. metody i zasady prowadzenia badań naukowych;

  17. wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;

  18. proces planowania opieki nad pacjentem zgodnie z praktyką pielęgniarską opartą na faktach.

  19.  

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  1. rozwiązywać problemy zawodowe powstające w ramach wykonywania zawodu pielęgniarki, w szczególności związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;

  2. stosować odpowiednie przepisy prawa podczas wykonywania praktyki zawodowej pielęgniarki;

  3. opracowywać założenia polityki kadrowej odpowiednie do zapotrzebowania pacjentów na opiekę pielęgniarską;

  4. stosować metody oraz techniki organizacji i zarządzania w analizowaniu i rozwiązywaniu problemów organizacyjnych oraz usprawnianiu wykonywania praktyki zawodowej pielęgniarki;

  5. organizować i nadzorować pracę zespołów pielęgniarek, położnych lub personelu pomocniczego;

  6. dobierać i zlecać badania diagnostyczne w ramach uprawnień zawodowych pielęgniarki oraz interpretować ich wyniki;

  7. opracować program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonać ewaluacji tego programu;

  8. samodzielnie realizować świadczenia zdrowotne związane z profilaktyką i opieką nad pacjentem z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP), w warunkach opieki stacjonarnej i domowej;

  9. samodzielnie realizować świadczenia zdrowotne w zakresie opieki nad pacjentem leczonym hemodializą, dializą otrzewnową i technikami pokrewnymi;

  10. samodzielnie realizować świadczenia zdrowotne w zakresie opieki nad pacjentem z przetoką jelitową (kolostomią, ileostomią) i przetoką moczową;

  11. samodzielnie realizować świadczenia zdrowotne w zakresie opieki nad dorosłym i dzieckiem z zastosowanym żywieniem dojelitowym i pozajelitowym;

  12. prowadzić edukację terapeutyczną w celu poprawy jakości życia pacjenta z chorobą przewlekłą (cukrzycą, POChP lub chorobą układu krążenia);

  13. sprawować kompleksową opiekę nad pacjentem z cukrzycą stosującym terapię ciągłego podskórnego wlewu insuliny oraz realizować zadania edukatora do spraw diabetologii;

  14. samodzielnie realizować świadczenia zdrowotne w zakresie opieki nad pacjentem z raną odleżynową, owrzodzeniem nowotworowym, oparzeniem, odmrożeniem, raną urazową powierzchowną, owrzodzeniem kończyn dolnych i stopą cukrzycową oraz pielęgnować ranę metodami zachowawczymi i zabiegowymi, w tym usuwać martwicę z rany;

  15. realizować specjalistyczne świadczenia zdrowotne w zakresie kompresjoterapii profilaktycznej i leczniczej w chorobach układu żylnego i limfatycznego;

  16. samodzielnie realizować specjalistyczne świadczenia zdrowotne z zakresu terapii bólu ostrego i przewlekłego;

  17. samodzielnie lub we współpracy z innymi członkami zespołu terapeutycznego udzielać świadczeń zdrowotnych w zakresie rehabilitacji osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi;

  18. koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia oraz realizować kompleksowe świadczenia pielęgniarskie w podstawowej opiece zdrowotnej;

  19. samodzielnie ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia w ramach uprawnień zawodowych pielęgniarki;

  20. samodzielnie udzielać porad zdrowotnych w zakresie uprawnień zawodowych pielęgniarki;

  21. określać standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;

  22. komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i religijne;

  23. prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki; 24) wykorzystywać wyniki badań naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa w planowaniu opieki nad pacjentami i dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej; 25) udzielać pacjentom informacji w zakresie dostępu do poszczególnych rodzajów świadczeń zdrowotnych i kierować do realizacji świadczeń w ramach uprawnień zawodowych pielęgniarki; 26) wykorzystywać nowoczesne metody nauczania i ewaluacji stosowane w kształceniu na studiach przygotowującym do wykonywania zawodu pielęgniarki i kształceniu podyplomowym pielęgniarek.

     

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

  1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

  2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów;

  3. okazywania dbałości o prestiż zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;

  4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;

  5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;

  6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.

  7.  

Absolwent studiów II stopnia na kierunku pielęgniarstwo uzyskuje dyplom magistra pielęgniarstwa, który potwierdza, że jest osobą o wysokich kompetencjach zawodowych, wyznaczonych przez standardy europejskie. Zdobywa wiedzę, umiejętności i postawy, określone efektami uczenia się, dające możliwości świadczenia, na wysokim poziomie, specjalistycznej opieki zdrowotnej skierowanej do osób w różnym wieku, zarówno zdrowych, chorych, niepełnosprawnych, czy umierających. Absolwent jest także przygotowany do udzielania świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom oraz do inicjowania i wspierania działań społeczności lokalnej na rzecz zdrowia. Posiada niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania, komunikowania się i współdziałania w zespole, jak również w zakresie prowadzenia procesu badawczego, z zachowaniem zasad etyki, m.in. na rzecz rozwoju praktyki pielęgniarskiej.

 

Absolwent kierunku pielęgniarstwa jest przygotowany do prowadzenia badań naukowych, prezentowania ich wyników oraz recenzowania prac naukowych. Ponadto student jest gotowy do bycia liderem oraz mentorem dla zespołu pielęgniarskiego co sprawia, że wyróżnia się na arenie uniwersyteckiej kraju. Absolwent ma ukształtowane nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego, w ramach kształcenia podyplomowego oraz jest przygotowany do podjęcia studiów w szkole doktorskiej.

 

Absolwent jest przygotowany do pracy z pacjentem, jego rodziną w warunkach zamieszkania oraz w placówkach ochrony zdrowia i opieki społecznej, a szczególnie w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej:

  • szpitale,

  • zakłady pielęgnacyjno – opiekuńcze

  • zakłady opiekuńczo – lecznicze,

  • podstawowa i specjalistyczna opiece zdrowotnej,

  • praca chroniona,

  • ośrodki opieki paliatywno – hospicyjnej,

  • medycyna pracy,

  • domy opieki społecznej oraz placówki świadczące opiekę nad ludźmi w podeszłym wieku,

  • jednostki systemu ratownictwa medycznego,

  • sanatoria,

  • medycyna przemysłowa

 

Absolwent może podjąć pracę w jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz Służby Więziennej, udzielających świadczeń związanych z ochroną zdrowia i opieką zdrowotną. Absolwent może prowadzić samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług medyczno – pielęgniarskich, poradnictwa w zakresie profilaktyki i edukacji medycznej, włącznie ze świadczeniem usług w domu chorego.

Przejdź do treści